Ganglion – torbiel galaretowata

Ganglion to łagodne zmiany guzowate, które najczęściej rozwijają się wzdłuż ścięgien lub stawów nadgarstków i dłoni. Mogą również występować w okolicy stawu skokowego oraz w stopach. Są zwykle okrągłe lub owalne, wypełnione płynem galaretowatym.

Małe torbiele mogą mieć rozmiar groszku, a niektóre są tak małe, że nie można ich poczuć. Większe mogą mieć średnicę nawet około 3 cm. Rozmiar torbieli może się zmieniać, jeśli dochodzi do przeciążenia danej okolicy.

Powstawanie torbieli galaretowatych jest najczęściej poprzedzone urazem. Czasem ich występowanie w okolicach drobnych stawów palców jest spowodowane zmianami zwyrodnieniowo-zapalnymi. Torbiel galaretowata wyrasta ze stawu lub pochewki ścięgna oraz pojawia się, gdy tkanka otaczająca staw lub ścięgno wybrzusza się. Jego wygląd można porównać do małego balonika wodnego na szypule. Wypełniony jest gęstym płynem smarującym podobnym do tego, który znajduje się w stawach lub wokół ścięgien.

• Ból podczas próby ruchu nadgarstkiem,
  • Mrowienie,
  • Drętwienie,
  • Wzmożona wrażliwość na dotyk,
  • Osłabienie mięśni,
  • Ograniczona ruchomość ręki.

Z lekarzem należy skonsultować się natychmiast po zauważeniu wyraźnego guzka lub podczas występowania bólu w nadgarstku, ręce, kostce lub stopie. Będzie on mógł postawić diagnozę i stwierdzić, czy dana zmiana potrzebuje leczenia.

U niewielkiej liczby pacjentów sytuacja może wymagać leczenia operacyjnego (resekcji zmiany) szczególnie, jeśli towarzyszą jej dolegliwości bólowe lub zaburzenia neurologiczne spowodowane uciskiem struktur nerwowych przez guzek.